کد مطلب:195314 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

ادب و آداب تلاوت
خواندن قرآن نیز آدابی دارد، هم آداب ظاهری همچون مسواك، وضو،ترتیل، صوت خوش، رو به قبله بودن، حفظ احترام كلام الله و... وهم آداب باطنی و حالت های روحی و توجه قلبی و عنایت به كلام خدا و پیداكردن حالت خشوع و تذكر و تاثیر پذیری ازتلاوت، این نكات در كلمات امام صادق (علیه السلام) بسیار بیان شده است. به برخی از این رهنمودها اشاره می شود. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:

هرگاه نزد تو قرآن تلاوت می شود، برتو لازم است گوش بدهی و سكوت و توجه داشته باشی:

«اذا قری ء عندك القرآن وجب علیك الانصات و الاستماع » [1] .

این همان نكته قرآنی است كه در آیه 204 سوره اعراف آمده است:

(و اذا قری ء القرآن فاستمعوا له و انصتوا).

و در سخن دیگری به نقل ازحضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید كه: «راه قرآن » را نظیف و پاكیزه كنید. می پرسند: راه قرآن چیست؟

می فرمایند: دهانهایتان. می پرسند: چگونه؟ می فرمایند: بامسواك. [2] .

در حدیث دیگر، امام صادق (علیه السلام) فرموده است: كسی كه قرآن بخواند، ولی قلبش رقت پیدا نكند و در برابر خداوند خاضع نشود و در درون، حالت حزن و خشیت و هراس نیابد، شان و جایگاه والای خدا را سبك شمرده است. بنگر كه كتاب پروردگارت را چگونه می خوانی و با منشور آیات خویش چه برخوردی داری و اوامر ونواهی آن را چگونه پاسخ می دهی و حدود و تكالیف آن را چگونه امتثال و فرمان برداری می كنی؟! در آیه های وعد و وعید، درنگ كن،در امثال و مواعظ قرآن اندیشه كن. مبادا اقامه حروف و قرائت ظاهر، تو را در تباه ساختن حدود آن بیندازد!... [3] .

تلاوت با حزن و حالتی اندوهناك كه نشان دهنده تاثر روحی قاری از آیات كلام خداست، ادب دیگری از آداب تلاوت است. امام صادق (علیه السلام) فرموده است: «ان القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن »

قرآن با [4] حزن نازل شده است، شما هم، آن را حزین قرائت كنید.


[1] وسائل الشيعه، ج 4، ص 861.

[2] الحياه، ج 2، ص 158.

[3] بحارالانوار، ج 89، ص 207.

[4] وسائل الشيعه، ج 4، ص 857.